søndag 11. september 2011

In Focus

Det er det man helst skulle være når man kommer tilbake til inspurttermin i IB1 og alle stresser med eksamen. Jeg mener, en uke, og folk snakker allerede om å begynne å pugge til eksamen, som er 5 uker unna. Det går bra, at the moment er det 25 grader og sol hver dag, så jeg har ikke så mye å klage over. Å komme hjem er bra.

Første uka har som vanlig sust forbi , mye fortere enn jeg trodde. Heldigvis har ikke skolen kommet helt igjen ennå, så jeg har fått tid til å få gjøre mange ting som jeg aldri har gjort før. Jeg har fått være med på et Emotional Intellegence kurs med moren til AC fra USA. Det er utrolig spennende å lære om å bruke både tanker og følelser når du tar avgjørelser, kort sagt å tenke med både hode og hjertet.En annen veldig fin ting jeg har gjort er In Focus. Det er et slags diskusjonsforum/ presentasjon av et land. Hver uke presenterer en person eller gruppe av mennesker sitt land, kultur, historie og politikk, og etterpå er det åpent for diskusjon. Jeg har alltid planlagt å komme men siden jeg er lat har det ikke helt skjedd. Så min første gang var på Torsdag hvor Christian presenterte Sierra Leone. Dette er et land som vi som oftest assosierer med borgerkrig, noe som ikke er så rart ettersom den foregikk i 11 år, helt til 2002. Det var utrolig interresant å høre om historien før borgerkrigen, (Chris sa politikken vær veldig komplisert, så det ble mest historie). Sierra Leone var oppdaget av Portugisere, og er direkte oversatt kaldt Løve fjellene eller noe slikt, pga en tordenstorm oppdagerene hørte da de seilte forbi. Det var også ett av de første landene Kolonialistene hentet slaver for, og også det landet hvor amerikanske og Europeiske slaver ble tilbakeført til. Etter frigjøringen av Slavene i USA og Europa ble de sendt "hjem" til Afrika, og dette var Sierra Leone. De frigjorte slavene måtte bryte seg vei gjennom Jungelen i mange måneder, til de kom til et bomullstre. Og under dette bomullstreet ble Free Town grunnlagt. Her var slavene fri. Siden en helt ny generasjon av frigitte slaver kom til Free Town, er det nå fortsatt en stamme i Sierra Leone som er kalt Creole, og disse er regnet som bedre enn de andre. Litt motsatt av hva man ville tro egentlig? Etter dette har det vært mye opp og ned med politikk etter hva jeg forsto og  i dag er det et veldig fattig land, men det har faktisk en av de laveste HIV ratene i verden (til å være et U-land)! I tillegg er det visstnok et veldig vakkert land med fine strender. Chris gjorde et poeng av at turisme i framtiden kan bli en stor industri for landet, og noe som er fantastisk ettersom de trenger en lønnsom industri. Jeg har iallefall blitt kjempeinterresert, og  landet har definitivt havnet på min reiseliste. Men det blir nok etter IB, Når er jeg trøtt, og må prøve å forberede meg litt på ny uke. Chillern.

(skulle legge til bilde av en strand men det var litt ambesiøst)

2 kommentarer:

  1. Oppdatering!:D Jee!

    Godt at det ikke er altfor mye stress enda. kos deg videre, Ingrid:)

    SvarSlett
  2. Godt å høre at du har det bra! Merker at jeg er litt keen på å dra til Sierra Leone nå faktisk..

    SvarSlett

spam